Alkalmazott módszerek

Fejlődéspszichológiai vizsgálatok neuropszichológiai szemléletben (3-7 éves korig)
A vizsgálat alatt megfigyeljük a gyermeket szabad játék közben, valamint speciális teszteket is alkalmazva, de játékos keretek között felmérjük mozgásának, finommozgásainak és rajzkészségének, valamint nyelvi és kognitív képességeinek fejlettségét. Ha valamilyen képességbeli lemaradást észlelünk, szülői konzultáció keretén belül átbeszéljük az ajánlott fejlesztési lehetőségeket, terápiákat. Milyen problémák esetén érdemes ezt a vizsgálatot választani? Ha a szülő azt észleli, hogy a gyermeke mozgása és egyensúlya bizonytalan, ha figyelme nehezen leköthető, nem rajzol, vagy rajzai nagyon kezdetlegesek, nyelvi fejlődése nem egyenletes, túlságosan visszahúzódó, vagy nem érdeklődik az óvodában a gyerekek iránt, játéktevékenysége szegényes, vagy életkorához képest furcsa szokásai vannak.
A vizsgálat hossza: 2 alkalom, szülői konzultáció
Tanulási nehézségek komplex kivizsgálása (7-16 év)
Tanulási nehézségekről akkor beszélhetünk, ha a gyermek a sok tanulás, gyakorlás ellenére is gyengébben teljesít az iskolában, lassan halad, a vártnál rosszabb jegyeket szerez. A hosszabb ideig fennálló tanulási nehézségek miatt a gyermeket sorozatos kudarcélmény éri, szorongani kezd, önbizalma, önértékelése negatívvá válik.
A pszichológiai vizsgálat célja a tanulási nehézségek mögött meghúzódó okok (pl. részképességzavar, figyelemkoncentráció nehézsége, teljesítményszorongás, motivációhiány vagy nem megfelelő tanulástechnika) feltárása, valamint a fejlesztési és terápiás irányok meghatározása.
A vizsgálat hossza: 3-4 alkalom, szülői konzultáció


Neuropszichológiai vizsgálatok (gyermekek és felnőttek számára)
A neuropszichológiai vizsgálat célja komplex klinikai kép kialakítása a személyről, melynek részét képezi a kognitív funkciók (észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás, végrehajtó funkciók, nyelv, írás, olvasás, számolás) vizsgálata, valamint a mozgásszabályozás, cselekvésirányítás és érzelmi állapot vizsgálata. A vizsgálat indokolt lehet, ha felmerül a gyermeknél az eltérő fejlődés gyanúja, vagy valamilyen idegrendszert érintő betegségben szenved (epilepszia, fertőzések utáni állapot), illetve, ha korábban traumás agysérülést szenvedett baleset következtében. Felnőtteknél indokolt lehet, ha változásokat érez a kognitív funkciók terén (pl. emlékezet, figyelem), vagy stroke utáni felépülést követően.
A neuropszichológiai tesztek speciális tesztek, melyek segítségével beazonosíthatók a zavart szenvedett kognitív területek, de emellett a jól működő funkciók is, ezáltal kijelölhetők a különböző fejlesztési területek, megtervezhetők a szükséges terápiák. Gyermekek esetén a vizsgálatot minden esetben egy részletes feltáró beszélgetés előzi meg a szülővel, majd ezt követően indul a játékos, a gyermek életkorát és fejlettségét is figyelembe vevő tesztelés, a különböző agyi funkciók felmérése. A vizsgálat végén átbeszéljük a szülővel az eredményeket és megfigyeléseket, valamint a szükséges fejlesztési és terápiás lehetőségeket. Az eredményekről részletes neuropszichológiai vélemény is készül.
A vizsgálat hossza: 2-3 alkalom a probléma jellegének és a páciens életkorának függvényében
ADHD szűrés
Az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar) az egyik leggyakoribb gyermek- és serülőkori idegrendszeri fejlődési zavar, melynek jellemző tünetei a nagymértékű figyelmi nehézségek, impulzív viselkedés, nyugtalan magatartás (hiperaktivitás), mely megnehezíti a gyermek óvodai, vagy iskolai beilleszkedését és kihatással lehet kognitív teljesítményére. Az ADHD-tünetegyüttes kora gyermekkorban kezdődik, már kétéves kor körül is észlelhetők lehetnek jellegzetes tünetek, amelyek többnyire a serdülőkor végéig okoznak jelentős nehézségeket, és az esetek egy részében felnőttkorban is fennmaradnak.
Mikor gyanakodhatunk az ADHD jelenlétére?
- Ha a gyermek impulzív, türelmetlen, nyugtalan, viselkedését nem tudja kontrollálni, figyelmét nem képes fenntartani, fókuszálni. Ezek a tünetek különböző helyzetekben (iskola, óvoda, család stb.) egyaránt megjelennek.
- Ha a gyerek túlzottan izgő-mozgó, kifáradhatatlan, nehezen ül meg a fenekén szertelen, sokszor balesetezik, a veszélyhelyzeteket nem mindig érzékeli.
- Ha nehezen szabályozza érzelmeit és viselkedését, sokszor meggondolatlanul cselekszik, féktelen, esetleg dühkitörések jellemzik, szabálytartása nehézkes.
- Iskolásként képességeihez mérten alulteljesít, vagy teljesítménye hullámzó, figyelmetlen, vagy figyelme könnyen terelődik, esetleg tartós terhelésre könnyen elfárad. A tanórákon zavarja közbeszólásaival a többieket, nem képes a sorát kivárni, vagy lemarad a tevékenységek során, nem követi a tanóra menetét, nem tudja, hogy mi a feladata. Felszerelései hiányosak, könnyen elveszíti a dolgait.
Hogyan történik az ADHD szűrés?
A folyamat minden esetben egy részletes szülői konzultációval indul, amikor a szülővel átbeszéljük a gyermek nehézségeit, a különböző helyzetekben történő viselkedését, fejlődési adatait és egyéb körülményeit. Ezután következnek azok a neuropszichológiai vizsgálatok, melyek magába foglalják a különböző figyelmi és emlékezeti funkciók, valamint a végrehajtó funkciók (pl. válaszgátlás, rugalmas váltás, tervezés-szervezés és problémamegoldás képessége) felmérését, valamint a gyermek megfigyelését szabad játékhelyzetben és szocio-kommunikációs helyzetben is. A vizsgálatok elvégzéséhez minden esetben szükség van egy kiegészítő pedagógiai véleményre az óvoda- vagy iskolapedagógus részéről, hogy képet kaphassunk a gyermek csoportban történő viselkedéséről is.
Amennyiben felmerül az ADHD gyanúja, a záró szülői konzultáción átbeszéljük a szükséges pszichiátriai vizsgálatokat és nevelési attitűdöket. Pszichiáter szakorvosra javaslattétel is történik.
A vizsgálat hossza: 2-3 alkalom, szülői konzultáció


Serdülő tanácsadás, pszichológiai foglalkozások kamaszoknak (11-18 év)
A problémaorientált pszichológiai tanácsadás egy rövidebb idejű általában 4-5 ülésre kiterjedő vezetett pszichológiai beszélgetés, mely valamilyen aktuális probléma vagy elakadás megoldására fókuszál. Kamaszok esetében ilyen kérdések lehetnek a szülőkről történő leválás, önállósodás, identitáskeresés, párkapcsolati problémák, vagy a pályaválasztás dilemmája. A tanácsadás folyamatában az erősségekre építve próbáljuk közösen megvizsgálni azokat a megoldási lehetőségeket, melyekkel az adott célok elérhetők. A tanácsadás minden esetben szülőkonzultációval indul, ezt követően találkozom a serdülővel. Az ülések 45-50 percesek és általában heti rendszerességűek.
A kognitív-viselkedésterápiás szemléletű beszélgetések általában 8-12 ülésre tervezett, különböző szorongásos és hangulati problémák megoldását célzó pszichológiai foglalkozások. A foglalkozások célja, hogy strukturált, de biztonságos, elfogadó környezetben a serdülő, olyan készségeket, technikákat sajátítson el, melynek segítségével hatékonyabban tudja szorongását oldani, hangulatát javítani. Kiemelten foglalkozunk a különböző diszfunkcionális gondolatok feltárásával és átalakításával, melyek akadályozhatják a szorongással, stresszel történő hatékony megküzdést. Az ülések 45-50 percesek és általában heti rendszerességűek.
Az alábbi problémákkal fordulhatnak hozzám: teljesítményszorongás, szociális szorongás, nyomott hangulat, pánikszerű rosszullétek, önbizalom hiány, társas kapcsolati nehézségek.
ADHD-val érintett kis- és nagy kamaszok esetén az alábbi kérdéskörökkel foglalkozunk: érzelemszabályozás, düh-kezelés, önbizalom-fejlesztés, motiváció, időgazdálkodás, tervezés-szervezés, válaszgátlás, priorizálás, halogatás, szociális készségek, problémamegoldás, konfliktuskezelés, kommunikáció.
Tanulástechnika tréning (felső tagozatos iskolások számára)
A tanulástechnika tréning személyre szabottan történik. A sikeres tanuláshoz szükséges kognitív képességek, – mint például a figyelem, memória, végrehajtó funkciók – működésének megismerését követően kijelöljük a szükséges fejlesztési területeket. A tréning során a gyermek elsajátíthatja a különböző tanulásszervezési, jegyzetelési, lényegkiemelési, valamint önellenőrzési technikákat, melyek a sikeres felkészüléshez elengedhetetlenek. Megtanulhat továbbá különböző vizsgadrukk- és stresszkezelési módszereket, relaxációs technikákat, valamint a kommunikációs készségeit is fejlesztheti. A tanulástechnika tréninget felső tagozatos tanulóknak ajánljuk.
A tréning hossza: személyre szabottan, 5-8 alkalomból áll.


Iskolaérettség felmérés (nagycsoportos óvodások számára)
Speciális tesztsor segítségével felmérjük azokat a kognitív, érzelmi és szociális készség területeket, melyek a sikeres iskolai teljesítmény feltételei lehetnek. A vizsgálat eredményei jelzik a gyermek fejlettségi szintjét, esetleges nehézségeit. A nehézségek, éretlenségek azonosításával a megfelelő fejlesztési lehetőségek, módszerek meghatározhatók.